ОТ ИДЕЯТА ДО ФИНАНСИРАНЕТО 
          Управление на проекти

 

 

    Вие сте тук: > ОТ ИДЕЯТА ДО ФИНАНСИРАНЕТО > КУРС ПО "УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ"

 

АНОТАЦИЯ

 

Общият финансов пакет на Европейската комисия за България предвижда повече от 4,7 мил. евро за периода 2007 – 2009 година. Пътищата и начините за усвояване на фондовете на Европейския съюз преминават задължително през придобиването на проектна култура.

     Една от непосредствените стъпки е създаването и развитието на специализирани обучения с теоретически и практически насоки за изграждане на необходимия капацитет.

     Обучителният процес следва да включва добри практики в сферата на управлението и реализирането на проекти, изграждането на съответните умения за финансово управление и контрол, мониторинг и оценка.

Разработения курс предлага на участниците /студентите/ знания, практически умения и капацитет за успешно управление на проекти, финансирани от Европейския съюз.

Анотация

Целта на курса е да запознае студентите с основните етапи при разработване и управление на проекти. Представят се логическите етапи на процеса на проектиране, работата в екип, управлението на ресурси, оптимизирането на разходи и др. Основно внимание се отделя на техниките, средствата и методите за идентифициране, разработване, представяне, изпълнение, управление и оценка на проекти. Специално място в курса заемат най-важните европейски инициативи за финансиране на проекти в различни области.

Практическите упражнения имат за цел да развият навици по създаване и управление на проекти, в това число: избор на оптимална организационна структура, построяване на мрежов модел на проекта и пресмятане на параметрите на мрежовия график, определяне на критичния път и резервите от време/ресурси, стойност и продължителност на проекта, и т.н. студентите се разделят на групи по интереси със задача – екипно разработване на проект (в свободно избрана област). Последното включва изготвяне на проектна документация, вкл. анализ на състоянието и на критичните моменти, времеви и ресурсен план за осигуряване, и т.н. Разработените курсови проекти се представят и защитават, а при тяхното изготвяне се използва специализиран софтуер за проектиране, управление и отчитане на проекти MS Project.

Предварителни изисквания

Студентите трябва да притежават знания и умения в областта на създаването и ползването на програмни системи. Изискват се също и добри познания по линейна алгебра, дискретна математика, алгоритми и структури от данни, вероятности и статистика в рамките на университетския учебен план по специалността.

Придобити знания и умения

Успешно завършилите ще придобият знания за основните методи и средства, необходими за разработването и управлението на проекти, приложими при усвояването на средствата отпускани от Европейския съюз. В резултат на обучението студентите ще узнаят за основните европейски инициативи за проектно финансиране, ще разбират същността на основните етапи на жизнения цикъл на проекта, ще могат да създават и изследват мрежови модели на управление, и т.н. Получените знания и умения студентите ще използват за разработване (под формата на курсови работи) на собствени проекти в различни области.

Техническо осигуряване на обучението

Всички лекции се представят под формата на мултимедийни презентации, приложени в българската система за електронно обучение BEST /Bulgarian Educational Site/.

BEST е софтуерна система за създаване, редактиране, споделяне, съхраняване, визуализиране и многократно използване на проекти за е-обучение, разработени от различни образователни институции. BEST  осигурява поддръжка през целия жизнен цикъл на виртуалния процес на обучение – от дефиниране на целите на обучение, конструиране на електронни курсове и виртуални общества за познание чрез споделен опит и комуникация, съпроводени с редици от учебни дейности /учене, тестване, изпитване, консултиране, работа в екип и др./, до оценяване на резултатите и качеството на преподаване, усвояване и работа в екип. BEST обединява достойнствата на две от най-популярните системи за е-обучение Moodle и LAMS, и следва българската традиция в тази област.

Основни функционални възможности на BEST са:

§         Моделиране на процеси на обучение в различни области, базирани на широк спектър от учебни дейности и ресурси

§         Администриране и интерпретиране на създадените модели, и едновременно /паралелно/ динамично поддържане на виртуално обучение и учене за множество потребители /обучавани, преподаватели, администратори, гости и др./

§         Поддържане на динамично виртуално взаимодействие между субектите и ресурсите на системата, осигурявано от модел на съответния процес на обучение

§         Виртуална комуникация чрез дейности и събития, свързани с обучението /създаване на учебно съдържани, обем на информация, съвместна работа по усвояване на знания и др./ и с използване на различни технологии и средства /форуми, е-съобщения, стаи за разговори, видеоконференции и др./

§         Прилагане на различни педагогически стратегии за обучение / в зависимост от специфичните потребителски нужди и с възможности за автоматично адаптиране на стратегиите на базата на модел на оценяване на знанията и уменията/

§         Динамично генериране на е-тестове с адаптиране към обучаемите / в зависимост от прогреса и историята на обучение/

§         Интерактивно взаимодействие / асинхронно и синхронно/ между преподавател и студент при провеждане и контрол на обучението

§         Осигуряване на преносимост/импорт/експорт в стандарти IMS и SCORM/ на е-курсове и е-задачи, и др.

Също така за първи път в българска система за електронно обучение са вградени средства за автоматизирана обработка на текст/вкл. Синтез на реч, оценяване на свободен отговор, и др./

Практическото обучение може да се провежда в модерни компютърни лаборатории с осигурен (вкл. и безжичен) Интернет-достъп. За самостоятелна работа студентите могат да ползват и компютърна зала със свободен достъп.

Съдържание на учебната дисциплина

А. ЛЕКЦИИ

Учебния план е разделен на четиринайсет отделни модула, акцентиращи върху специфични теми. Всеки модул осигурява последователното надграждане и задълбочаване на познанията и разбирането на процеса на управление на проекти.

            Курса предоставя балансирано съчетание от основни теоретични материали за управление на проекти и проверка на наученото напрактика като ударението се поставя от макро- към микро-равнище, от разбиране на общата рамка и процесите към практически упражнения от реалния свят. На всеки етап, усвояването на знанията от обучаемите, и развитието на практическите им умения ще се установяват на база тест и при завършване на курса – разработка на собствен проект в екип, което ще е показал за ефективността на преподаването и начина на усвояване на материала.

Учебни модули

Всичко часове

теория

практика

1

2

3

4

1   

Модул  1 “ПРОГРАМА. ПРОЕКТ. – ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ”

М-1.1. Дефиниция – програма, проектът

М-1.2. Основни характеристики на проекта

М-1.3. Видовете програми и проекти

2

 

2   

Модул  2 “ЦИКЪЛ НА ПРОЕКТ” 

М-2.1. Цикъл на проекта

2

 

3   

МОДУЛ 3 ”ПРОГРАМИ ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ”

М-3.1. Програми на Европейския съюз

2

 

4   

МОДУЛ 4 “ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ПРОЕКТ”

М-4.1. Основни стъпки при идентифициране на проекти

3

 

5   

МОДУЛ 5 “ РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТ”

М-5.1. Основни стъпки при разработка на проекти

5

 

6   

МОДУЛ 6 “ОЦЕНКА И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”

М-6.1. Оценка на формулирания проект 

М-6.2. Изпълнение на проекта

2

 

7   

МОДУЛ 7  “УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”

М-7.1. Управление на дейностите и ресурсите

М-7.2. Управление на цикъла на проекта -

3

 

8   

МОДУЛ 8 “ОТЧЕТНОСТ И МОНИТОРИНГ НА ПРОЕКТИ”

М-8.1. Отчетност и мониторинг – основни характеристики

2

 

9   

МОДУЛ 9  “УПРАВЛЕНИЕ НА ФИНАНСИТЕ – ОТЧЕТНОСТ”

М-9.1. Управление на финансите – основни характеристики

1

 

10           

МОДУЛ 10 “ ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ – ОДИТ”

М-10.1. Финансово управление – одит – основни характеристики

1

 

11           

МОДУЛ 11 “ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИ”

М-11.1. Оценка на изпълнението на проекти – основни характеристики

2

 

12           

МОДУЛ 12  “РАБОТА В ЕКИП. РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТИ”

М-12.1.

2

6

13           

МОДУЛ 13 “ПРАКТИЧЕСКИ НАСОКИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”

М-13.1.

1

6

14           

МОДУЛ 14 “Управление на проекти в среда Microsoft Project”

М-14.1.

2

8

Всичко:

30

20