Общият финансов пакет на Европейската комисия за България
предвижда повече от 4,7 мил. евро за периода 2007 – 2009
година. Пътищата и начините за усвояване на фондовете на
Европейския съюз преминават задължително през придобиването на
проектна култура.
Една от непосредствените стъпки е
създаването и развитието на специализирани обучения с
теоретически и практически насоки за изграждане на необходимия
капацитет.
Обучителният процес следва да
включва добри практики в сферата на управлението и
реализирането на проекти, изграждането на съответните умения
за финансово управление и контрол, мониторинг и оценка.
Разработения курс предлага на участниците /студентите/ знания,
практически умения и капацитет за успешно управление на
проекти, финансирани от Европейския съюз.
Анотация
Целта на курса
е да запознае студентите с основните етапи при разработване и
управление на проекти. Представят се логическите етапи на
процеса на проектиране, работата в екип, управлението на
ресурси, оптимизирането на разходи и др. Основно внимание се
отделя на техниките, средствата и методите за идентифициране,
разработване, представяне, изпълнение, управление и оценка на
проекти. Специално място в курса заемат най-важните европейски
инициативи за финансиране на проекти в различни области.
Практическите упражнения
имат за цел да развият навици по създаване и управление на
проекти, в това число: избор на оптимална организационна
структура, построяване на мрежов модел на проекта и пресмятане
на параметрите на мрежовия график, определяне на критичния път
и резервите от време/ресурси, стойност и продължителност на
проекта, и т.н. студентите се разделят на групи по интереси
със задача – екипно разработване на проект (в свободно избрана
област). Последното включва изготвяне на проектна
документация, вкл. анализ на състоянието и на критичните
моменти, времеви и ресурсен план за осигуряване, и т.н.
Разработените курсови проекти се представят и
защитават, а при тяхното изготвяне се използва специализиран
софтуер за проектиране, управление и отчитане на проекти
MS Project.
Студентите трябва да
притежават знания и умения в областта на създаването и
ползването на програмни системи. Изискват се също и добри
познания по линейна алгебра, дискретна математика, алгоритми и
структури от данни, вероятности и статистика в рамките на
университетския учебен план по специалността.
Придобити знания и умения
Успешно завършилите
ще придобият знания за основните методи и средства, необходими
за разработването и управлението на проекти, приложими при
усвояването на средствата отпускани от Европейския съюз. В
резултат на обучението студентите ще узнаят за основните
европейски инициативи за проектно финансиране, ще разбират
същността на основните етапи на жизнения цикъл на проекта, ще
могат да създават и изследват мрежови модели на управление, и
т.н. Получените знания и умения студентите ще използват за
разработване (под формата на курсови работи) на собствени
проекти в различни области.
Техническо осигуряване на обучението
Всички лекции
се представят под формата на мултимедийни презентации,
приложени в българската система за електронно обучение
BEST
/Bulgarian
Educational Site/.
BEST
е софтуерна система за
създаване, редактиране, споделяне, съхраняване, визуализиране
и многократно използване на проекти за е-обучение, разработени
от различни образователни институции.
BEST
осигурява поддръжка през целия
жизнен цикъл на виртуалния процес на обучение – от дефиниране
на целите на обучение, конструиране на електронни курсове и
виртуални общества за познание чрез споделен опит и
комуникация, съпроводени с редици от учебни дейности /учене,
тестване, изпитване, консултиране, работа в екип и др./, до
оценяване на резултатите и качеството на преподаване,
усвояване и работа в екип.
BEST
обединява достойнствата на две от
най-популярните системи за е-обучение
Moodle
и
LAMS,
и следва българската традиция в тази област.
Основни функционални
възможности на
BEST са:
§
Моделиране на процеси
на обучение в различни области, базирани на широк спектър от
учебни дейности и ресурси
§
Администриране и
интерпретиране на създадените модели, и едновременно
/паралелно/ динамично поддържане на виртуално обучение и учене
за множество потребители /обучавани, преподаватели,
администратори, гости и др./
§
Поддържане на
динамично виртуално взаимодействие между субектите и ресурсите
на системата, осигурявано от модел на съответния процес на
обучение
§
Виртуална комуникация
чрез дейности и събития, свързани с обучението /създаване на
учебно съдържани, обем на информация, съвместна работа по
усвояване на знания и др./ и с използване на различни
технологии и средства /форуми, е-съобщения, стаи за разговори,
видеоконференции и др./
§
Прилагане на различни
педагогически стратегии за обучение / в зависимост от
специфичните потребителски нужди и с възможности за
автоматично адаптиране на стратегиите на базата на модел на
оценяване на знанията и уменията/
§
Динамично генериране
на е-тестове с адаптиране към обучаемите / в зависимост от
прогреса и историята на обучение/
§
Интерактивно
взаимодействие / асинхронно и синхронно/ между преподавател и
студент при провеждане и контрол на обучението
§
Осигуряване на
преносимост/импорт/експорт в стандарти
IMS
и
SCORM/
на е-курсове и е-задачи, и др.
Също така за първи
път в българска система за електронно обучение са вградени
средства за автоматизирана обработка на текст/вкл. Синтез на
реч, оценяване на свободен отговор, и др./
Практическото
обучение може да се
провежда в модерни компютърни лаборатории с осигурен (вкл. и
безжичен) Интернет-достъп. За самостоятелна работа
студентите могат да ползват и компютърна зала със свободен
достъп.
Съдържание на учебната
дисциплина
А.
ЛЕКЦИИ
Учебния
план е разделен на четиринайсет отделни модула, акцентиращи
върху специфични теми. Всеки модул осигурява последователното
надграждане и задълбочаване на познанията и разбирането на
процеса на управление на проекти.
Курса
предоставя балансирано съчетание от основни теоретични
материали за управление на проекти и проверка на наученото
напрактика като ударението се поставя от макро- към микро-равнище,
от разбиране на общата рамка и процесите към практически
упражнения от реалния свят. На всеки етап,
усвояването на знанията от обучаемите, и развитието на
практическите им умения ще се установяват на база тест и при
завършване на курса – разработка на собствен проект в екип,
което ще е показал за ефективността на преподаването и начина
на усвояване на материала.
№ |
Учебни модули |
Всичко часове |
теория |
практика |
1 |
2 |
3 |
4 |
1
|
Модул 1 “ПРОГРАМА. ПРОЕКТ. – ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ”
М-1.1.
Дефиниция – програма, проектът
М-1.2.
Основни характеристики на проекта
М-1.3.
Видовете програми и проекти |
2 |
|
2
|
Модул 2 “ЦИКЪЛ НА ПРОЕКТ”
М-2.1.
Цикъл на проекта |
2 |
|
3
|
МОДУЛ 3 ”ПРОГРАМИ
ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ”
М-3.1.
Програми
на Европейския съюз |
2 |
|
4
|
МОДУЛ 4
“ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ПРОЕКТ”
М-4.1. Основни стъпки
при идентифициране на проекти |
3 |
|
5
|
МОДУЛ 5 “
РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТ”
М-5.1. Основни стъпки
при разработка на проекти |
5 |
|
6
|
МОДУЛ 6 “ОЦЕНКА И
ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”
М-6.1. Оценка на
формулирания проект
М-6.2. Изпълнение на
проекта |
2 |
|
7
|
МОДУЛ 7
“УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”
М-7.1. Управление на
дейностите и ресурсите
М-7.2. Управление на
цикъла на проекта - |
3 |
|
8
|
МОДУЛ 8 “ОТЧЕТНОСТ
И МОНИТОРИНГ НА ПРОЕКТИ”
М-8.1. Отчетност и
мониторинг – основни характеристики |
2 |
|
9
|
МОДУЛ 9
“УПРАВЛЕНИЕ НА ФИНАНСИТЕ – ОТЧЕТНОСТ”
М-9.1. Управление на
финансите – основни характеристики |
1 |
|
10
|
МОДУЛ 10 “
ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ – ОДИТ”
М-10.1. Финансово
управление – одит – основни характеристики |
1 |
|
11
|
МОДУЛ 11 “ОЦЕНКА НА
ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИ”
М-11.1. Оценка на
изпълнението на проекти – основни характеристики |
2 |
|
12
|
МОДУЛ 12 “РАБОТА В
ЕКИП. РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТИ”
М-12.1. |
2 |
6 |
13
|
МОДУЛ 13
“ПРАКТИЧЕСКИ НАСОКИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ”
М-13.1. |
1 |
6 |
14
|
МОДУЛ 14 “Управление на проекти в среда Microsoft
Project”
М-14.1. |
2 |
8 |
Всичко: |
30 |
20 |
|