Програма ИСПА
ИСПА (Инструмент за структурни политики за предприсъединяване) е друг
финансов инструмент за безвъзмездна помощ, който подпомага
страните-кандидатки в подготовката им за членство в ЕС. Помощта по
ИСПА се насочва в две основни направления: транспорт и околна среда,
които трябва да бъдат приведени в съответствие със стандартите на ЕС.
В областта на транспортната инфраструктура се отпуска
финансиране за свързване на националните транспортни мрежи (жп линии,
магистрали) с трансевропейските, както и за реконструкция и изграждане
на летища и пристанища.
Виж повече за програма ИСПА
Мерките за опазване на
околната среда, финансирани по ИСПА, целят подобряване на
качеството на питейната вода, пречистване на отпадните води,
обезопасяване и оползотворяване на твърдите отпадъци, очистване на
въздуха в промишлените райони и др.
Предвижда се размерът на
помощта по ИСПА да покрива до 85% от стойността на проекта или от
останалата след приспадане на възможните приходи стойност, като
остатъкът се осигурява от българска страна. Средствата по ИСПА от
около 1 млрд. евро годишно се разпределят между всички
страни-кандидатки на основа на броя на населението, БНП на глава от
населението, територията и конкретните нужди на съответната страна.
Въпреки че и проектите по
ИСПА също са насочени към приоритетните за България области,
определени в "Партньорство за присъединяване", мащабът им е много
по-голям, отколкото на тези по ФАР. С най-голяма подкрепа се ползват
проекти за рехабилитация и изграждане на пътища в рамките на
трансевропейските транспортни коридори и големите градски проекти в
областта на опазване на околната среда.
Бенефициенти от проектите,
финансирани по ИСПА, са тези структури, които пряко ще се
възползват от реализацията му. В транспортния сектор това са жп
компаниите, пътните, пристанищните или летищните власти. В сектор
"Околна среда" това е общината или съответната общинска компания или
държавно предприятие.
Други бенефициенти или
подизпълнители на договор по програма ИСПА могат да бъдат
организации с нестопанска цел, както и организации, сдружения и
индивидуални фирми, спечелили открита тръжна процедура към Националния
координатор за ИСПА в страната-кандидатка за ЕС.
Национален ИСПА координатор е Министерството
на финансите.
Изпълнителни агенции по програма ИСПА са:
- Министерство на транспорта
и съобщенията
- Министерство на околната среда и водите
- Изпълнителна агенция "Пътища"
- Смесено звено между Министерство на регионалното развитие и
благоустройство и Министерство на околната среда и водите в
Министерство на регионалното развитие и благоустройство.
Официален сайт на Програма ИСПА
Програма ИСПА в сайта на Министерството на
регионалното развитие и благоустройството
Документи по програма испа от
министерството на финансите
Регламент # 1267/1999, с който се създава
предприсъединителната програма ИСПА (на английски език) (PDF)
Концепция за преминаване към разширена
децентрализирана система за изпълнение на проектите по програмите ФАР
и ИСПА (PDF)
Меморандум за разбирателство за създаване на
Национален фонд между правителството на Република България и
Европейската комисия (PDF)
Меморандум за разбирателство за използване на
Националния фонд за целите на ИСПА (PDF)
Анекс за изменение на меморандума за
разбирателство за използване на Национален фонд за целите на ИСПА (PDF)
Институционална схема на управление на програма
ИСПА (PDF)
Допълнителна информация по
програма ИСПА от Министерството на финансите:
Финансови меморандуми и споразумения по Програма
ИСПА
Финансово изпълнение по програма ИСПА
Свали 'Справочник за европейските програми' от
Информационния център на Делегацията на ЕК в България (PDF)